Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców przeprowadzonych
23 października 2003 r. w klasie IIa.
Prowadząca: Iwona Seliwiak
Ośrodek tematyczny: Pożegnanie października
Temat dnia: Deszcz
Cele: Uczniowie: - wiedzą jak powstaje deszcz, - rozróżniają rzeczowniki i czasowniki, - potrafią ubierać się stosownie do pory roku, - umieją wykorzystać wolny czas, - potrafią rozwiązywać zadania na porównywanie różnicowe. Przebieg zajeć, (potrzebne środki dydaktyczne): 1.Uczniowie siadają w kręgu i śpiewają oraz grają na dzwonkach piosenkę pt.”Jesień”. (Kaseta z piosenką i dzwonki.) 2. Czytanie zagadek, których rozwiązaniem jest „deszcz”. („Z3. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to jest deszcz? 4. Opowiadanie, w jaki sposób powstaje deszcz. Wykonanie doświadczenia: szklankę z wrzącą wodą przykrywamy spodkiem, a następnie odkrywamy i pokazujemy, że para wodna na skutek oziębienia zamieniła się w spływające krople wody. Uczniowie zaczynają pracować w grupach podzielonych przez n-la. W każdej grupie są dzieci, które koordynują działania.(Encyklopedia Małolatka-Pogoda- Larousse. Czajnik, woda, szklanka, spodek.) 5. Rozwiązanie krzyżówki i zagadki. N-l czyta zdania, a dzieci wpisują odpowiedzi. Hasłem jest- deszczowy koncert.(Kartony z krzyżówką i zagadką.) 6.Wysłuchanie „Preludium deszczowego”, a następnie napisanie na kartonach co sobie wyobrażają.(Preludium deszczowe op.25 nr15 – F. Chopina) 7. Każda grupa otrzymuje koperty z rzeczownikiem „deszcz” i określającymi go czasownikami ( np. stuka, bębni). Wyrazy napisane są na kroplach, które należy przykleić na duże parasolki z kartonu. Na dodatkowych trzech kroplach należy napisać swoje czasowniki. (Koperty, wyrazy napisane na kartonach wyciętych w kształcie kropel oraz różnokolorowe parasolki.) 8. Konkurs szybkiego ubierania na deszczowy dzień (po jednym dziecku z grupy). (Zestaw ubrań na różne pory roku.) 9. Rady na deszczowe dni - co można robić, gdy pada deszcz? (Duże kartony.) 10. Różne rodzaje deszczów: wystukiwanie ósemek i ćwierćnut. Napisanie solmizacją koncertu deszczowego. (Kartki i dzwonki.) 11. Zabawa ruchowa „Kamyki”: dzieci muszą przejść po kamykach, ponieważ chodnik jest zalany przez deszcz. Gdy spadną z kamyka, rozpoczynają zadanie od początku. (Dziesięć drewnianych, niewysokich pudełek.) 12. Zadanie matematyczne. W poniedziałek sprzedano 7 parasolek, a we wtorek o 5 parasolek więcej niż w poniedziałek. Ile parasolek sprzedano w ciągu dwóch dni? (Zadania w kopertach.) 13. Grupy układają dla siebie różnorodne zadania matematyczne. (Duże kartony.) 14. Uczniowie zapisują na kartonie jak najwięcej wyrazów z takimi dwuznakami, jakie są ukryte w wyrazie „deszcz”. (Duże kartony.) 15. Podsumowanie pracy i samoocena.
|